Στο ΚΕΘΤ αξιολογούμε τα παιδιά σχολικής ηλικίας με τη Διερευνητική Διαδικασία του Προγράμματος Λεξιπόντιξ. Πρόκειται για ένα αναλυτικό πρωτόκολλο διερεύνησης των παραγόντων που μπορεί να συμμετέχουν και να επηρεάζουν με θετικό ή αρνητικό τρόπο την επικοινωνία του παιδιού με τραυλισμό και τη λειτουργικότητά του.
Το πρωτόκολλο βασίζεται σε ερευνητικά τεκμηριωμένες κλινικές πρακτικές, δημιουργήθηκε από εξειδικευμένους Έλληνες λογοθεραπευτές λαμβάνοντας υπόψη τα ελληνικά δεδομένα και είναι κλινικά δοκιμασμένο ως προς την ικανότητά του να περιγράφει ολιστικά την εμπειρία τραυλισμού των παιδιών σχολικής ηλικίας και των οικογενειών τους.
- Ηλικίες: 8–12 ετών
- Διάρκεια: 3 συνεδρίες
- Συμμετέχουν: γονείς και παιδί
- Διάρκεια συνεδρίας: 90 λεπτά
- Αριθμός θεραπευτών: 1 θεραπευτής και 1 εκπαιδευόμενος θεραπευτής
Η Διερευνητική Διαδικασία του προγράμματος Λεξιπόντιξ βασίζεται στο Διεθνές Σύστημα Ταξινόμησης της Λειτουργικότητας και της Αναπηρίας του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας (ICF: International Classification of Functioning, Disability and Health, WHO, 2001).
Διερευνώνται:
Παράγοντες Σωματικής Λειτουργίας, όπως το είδος και η ένταση των συμπτωμάτων τραυλισμού, οι γλωσσικές δεξιότητες, ο κινητικός μηχανισμός του στόματος και η ιδιοσυγκρασία.
Ατομικοί Παράγοντες, όπως σκέψεις συναισθήματα και συμπεριφορές του παιδιού εξαρτημένες στα επεισόδια τραυλισμού.
Παράγοντες Δραστηριότητας και Συμμετοχής, όπως η αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας σε καθημερινές περιστάσεις και οι επιπτώσεις του τραυλισμού στις παρέες ή το σχολείο.
Παράγοντες Περιβάλλοντος, όπως για παράδειγμα οι στάσεις των γονέων και η ενημέρωση των εκπαιδευτικών.
Η διερεύνηση του τραυλισμού στη σχολική ηλικία σκοπό έχει να περιγράψει τους παράγοντες που συνιστούν τη συνολική εμπειρία τραυλισμού του παιδιού, ώστε αυτοί να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό της παρέμβασης.
Διαδικασία και αποτελέσματα της διερεύνησης
Διατυπώνονται οι προσδοκίες του παιδιού και των γονιών από τη θεραπεία και οι τρόποι που γονείς και παιδί υποστηρίζουν την επικοινωνία του παιδιού μέχρι τώρα. Η διαδικασία της διερεύνησης βάζει από τη αρχή το παιδί σε ρόλο ειδήμονα σε ό,τι το αφορά και τους γονείς σε ρόλο ειδήμονα του παιδιού τους.
Παιδί και γονείς ενδυναμώνονται να ανακαλύψουν πόρους, ικανότητες, δυνάμεις πρακτικές που ήδη ακολουθούν για να υποστηρίζουν την επικοινωνία του παιδιού. Με την ενεργή συμμετοχή παιδιών και γονιών περιγράφεται, με σταθμισμένα και άτυπα διερευνητικά εργαλεία, με δομημένο, αντικειμενικό και μεθοδικό τρόπο, η εμπειρία τραυλισμού του παιδιού και της οικογένειας, ολιστικά.
Στην τελευταία συνεδρία, διατυπώνονται, επιβεβαιώνονται συσχετίζονται και συζητούνται τα δεδομένα της διερεύνησης με το παιδί και τους γονείς και παίρνονται αποφάσεις από κοινού.
Η Διερευνητική Διαδικασία του προγράμματος Λεξιπόντιξ απευθύνεται σε όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας ανεξάρτητα με το αν θα ακολουθήσουν το πρόγραμμα Λεξιπόντιξ στη θεραπεία ή όχι. Από μόνη της η διαδικασία είναι θεραπευτική, οδηγεί σε απευαισθητοποιημένη, ανοιχτή στάση για τον τραυλισμό, σε καλύτερη κατανόηση των δυσκολιών και ικανοτήτων του παιδιού και αυξάνει την ετοιμότητα του παιδιού και της οικογένειας στη λήψη ενήμερων αποφάσεων.